Impact met Reisbrigade
Wij geloven in toerisme met een positieve bijdrage aan natuur, mens en cultuur. Duurzaamheid en daarbij respect voor onze planeet en haar bevolking vinden we daarom erg belangrijk. Op deze pagina spelen we open kaart: we brengen de impact van Reisbrigade in beeld en we vertellen meer over hoe we onze missie en visie toepassen in onze werkzaamheden.
Onze missie, die tevens in onze statuten staat, ziet er als volgt uit:
Door mensen te verbinden, verrijken we levens.
De bijhorende visie:
Wij geloven in toerisme met een positieve bijdrage aan natuur, mens en cultuur.
Onze impactstrategie
We zeggen wel dat we positieve impact maken, maar is dat ook echt zo? Daarbij willen we niet alleen impact maken, maar deze ook verder vergroten. Om dit beter te kunnen meten hebben we in 2023 een impactstrategie ontwikkeld. Daarmee krijgen we inzicht in de bijdrage die we leveren en hoe we deze gericht kunnen versterken.
De impactstrategie bestaat uit de volgende 4 pijlers:
1. Onze economische impact inzichtelijk maken en vergroten
We willen nog meer samenwerken met lokale partners om ervoor te zorgen dat een groter deel van de reissom achter blijft in het bestemmingsland. We willen daarbij werken met partners die sociaal ondernemen en duurzaamheid ook belangrijk vinden. We bieden training aan partners die zich hier verder in willen ontwikkelen.
2. Stimuleren lokale sociaal-maatschappelijke ontwikkeling
We willen bredere impact maken dan met alleen ons directe reisproduct. Daarom moedigen we interactie van onze reizigers met lokale bevolking aan en stimuleren ze om lokaal te kopen. Vanuit het Reisbrigade investeren we bovendien een percentage van de reissom in maatschappelijke (sociale, culturele) projecten.
3. Verkleinen negatieve impact op het milieu
In plaats van te compenseren, investeren we liever in een deel van de oplossing. Dat doen we bijvoorbeeld door het bieden van reizen dichterbij met onze labels Avontuur Dichtbij en Expeditie Europa.
4. Bewustzijn creëren
We stimuleren onze directe medewerkers hun bestemmingskennis te verdiepen. Zo wordt de connectie dieper en het advies beter. Impact maken kunnen we natuurlijk niet alleen. We bereiden onze reizigers zo goed mogelijk voor, zodat zij met hun gedrag een steentje kunnen bijdragen.
Met de impactstrategie hebben we handen en voeten gegeven aan onze eerder ontwikkelde Theory of Change. Hierin hebben we bepaald aan welke Sustainable Development Goals (SDG’s) wij willen bijdragen en naar welke specifieke resultaten we streven. Zo zorgen we ervoor dat jij door het boeken van je reis hier automatisch een bijdrage aan levert.
Impact
We willen positieve impact maken, maar wat bedoelen we daar dan mee?
Met impact bedoelen we aan de ene kant de sociaal-economische impact – of simpeler gezegd – het verbeteren van de leefomstandigheden van de lokale bevolking. Dat gaat over het verbeteren van inkomen, maar ook over het versterken van cultuur en leefomgeving.
Daarnaast geloven we sterk in de kracht van de directe ontmoeting tussen mensen uit verschillende culturen en het positieve effect daarvan op het begrip en de tolerantie voor elkaar die in deze tijd belangrijker zijn dan ooit.
Op deze twee zaken ligt dan ook onze focus bij het vergroten van onze impact.
Transparantie
We geven ook graag volledige openheid van zaken. Zo vertellen we je graag meer over onze eigendomsverhouding en hoe deze past binnen de visie van Reisbrigade. Hier zetten we onze zusjes Avontuur Dichtbij, Expeditie Europa en Kuyo Afrika even in het zonnetje.
Wil je meer weten over onze eigendomsverhouding, duurzaamheidsbeleid, stakeholdersanalyse, het beloningsbeleid of wil je onze jaarrekeningen inzien? Geen probleem! Die vind je allemaal op één pagina, wel zo makkelijk toch?
Verantwoord ondernemen doen we samen
Ook onze eigen organisatie voeren we zo verantwoord mogelijk. Dat doen we door te partneren met een breed scala aan organisaties waar we vertrouwen in hebben en die ons helpen een verantwoordelijke onderneming te zijn. We houden ervan dingen samen te doen. Samen maken we jouw droomreis en samen met onze Raad van Advies bepalen en bewaken we de koers van onze onderneming.
Wat verwachten wij van jou?
Zoals je kunt zien maken we onze Impact niet alleen, dat doen we samen met verschillende partners. Ook steunen we graag andere organisaties die hetzelfde doel hebben als wij: een duurzame en mooie toekomst. Jij als reiziger kunt hier ook een steentje aan bijdragen. Daarom geven we hier onze tips die kunnen helpen bij het maken van je eigen Impact (groot en klein):
Niet ieder jaar ver weg
Klinkt misschien gek voor een touroperator van verre reizen, maar maak niet elk jaar een verre reis. Beter maak je 1x per twee of drie jaar een mooie, lange reis, in plaats van vaker kort.
Koop lokaal
Shop je souvenirs bij een lokale winkel, eet bij een klein restaurant en koop je fruit bij een stalletje langs de weg. Zo zorg je ervoor dat je geld in het land blijft en draag je bij aan de lokale economie.
Vlieg direct en blijf langer
Vlieg niet ieder jaar ver weg en als je gaat, boek dan een directe vlucht. En als je dan toch vliegt, maak dan een mooie lange reis. Heb je ook meer tijd om onbekende plekken te ontdekken!
Eigen waterfles
Neem je eigen waterdrinkfles mee op reis. Vul je waterfles tijdens je reis daar waar het kan, en weiger de weggooiflesjes die je vaak krijgt aangeboden. Zo gebruik je veel minder plastic.
Reis buiten het hoogseizoen
Niet gebonden aan schoolvakanties? Ga dan op reis in het schouder- of laagseizoen, zo help je mee het toerisme te verspreiden, en het is veel rustiger op je bestemming!
Weg van de massa
Er zijn altijd hoogtepunten die je graag wil bezoeken, maar reis ook eens buiten de gebaande paden en bezoek kleinere, onbekende plaatsen. Zo wordt drukte beter verspreid.
Avontuur Dichtbij
Wil je ook dichtbij huis een avontuur beleven buiten de gebaande paden? Kijk dan eens bij ons zusje Avontuur Dichtbij, ga naar buiten en laat de dagelijkse sleur achter je.
Geen papieren reisbescheiden
Je kunt er voor kiezen om je reisbescheiden door ons te laten printen, maar liever versturen wij ze online. Kies jij ook voor reisbescheiden per email? Dat scheelt papier!