Impact met Reisbrigade
Wij geloven in toerisme met een positieve bijdrage aan natuur, mens en cultuur. Duurzaamheid en daarbij respect voor onze planeet en haar bevolking vinden we daarom erg belangrijk. Op deze pagina spelen we open kaart: we brengen de impact van Reisbrigade in beeld en we vertellen meer over hoe we onze missie en visie toepassen in onze werkzaamheden.
Onze missie, die tevens in onze statuten staat, ziet er als volgt uit:
Door mensen te verbinden, verrijken we levens.
De bijhorende visie:
Wij geloven in toerisme met een positieve bijdrage aan natuur, mens en cultuur.
Hoe wij dit realiseren:
We streven ernaar een reis aan te bieden die jou onvergetelijke herinneringen geeft én de lokale bevolking optimaal laat profiteren van je bezoek. We kiezen voor kleine, lokale partners zodat er meer geld in het vakantieland blijft en de sociaal economische positie van de lokale bevolking sterker wordt. Zo streven we naar een eerlijkere verdeling van internationale geldstromen. Tijdens een reis kiezen we bijvoorbeeld voor lokale gidsen, we overnachten in kleinschalige accommodaties, we bezoeken lokale initiatieven en bieden activiteiten aan waarbij we de natuurlijke omgeving niet verstoren. We behandelen anderen en onze omgeving zoals we zelf ook behandeld willen worden.
Transparantie
We geven ook graag volledige openheid van zaken. Zo vertellen we je graag meer over onze eigendomsverhouding en hoe deze past binnen de visie van Reisbrigade. Hier zetten we onze zusjes Avontuur Dichtbij, Expeditie Europa en Kuyo Afrika even in het zonnetje.
Wil je meer weten over onze eigendomsverhouding, duurzaamheidsbeleid, stakeholdersanalyse, het beloningsbeleid of wil je onze jaarrekeningen inzien? Geen probleem! Die vind je allemaal op één pagina, wel zo makkelijk toch?
Onze doelen en hoe behalen we deze?
Reisbrigade zorgt ervoor dat jij door het boeken van je reis meewerkt aan verschillende Sustainable Development Goals (SDG’s), ook wel ontwikkelingsdoelen. Om ervoor te zorgen dat we onze focus op onze doelen houden hebben we de Theory of Change opgezet. In deze ‘verandertheorie’ laten we zien wat we doen en wat we nog willen bereiken. Met de impactstrategie hebben we concreet invulling gegeven aan onze eerder opgestelde Theory of Change.
Wat is impact volgens ons?
Als wij praten over impact, dan bedoelen we sociale impact – of simpeler gezegd – het verbeteren van de leefomstandigheden van de lokale bevolking. Dat gaat over het verbeteren van inkomen, maar ook over het versterken van cultuur en leefomgeving. Daarnaast geloven we sterk in de kracht van de directe ontmoeting tussen mensen uit verschillende culturen en het positieve effect daarvan op het begrip en de tolerantie die belangrijker zijn dan ooit.

Onze impactstrategie
We zeggen dat we impact maken, maar is dat ook echt zo? Bovendien streven we niet alleen naar impact, maar willen we deze ook verder vergroten. Daarom hebben we in 2023 een impactstrategie ontwikkeld waarmee we kunnen meten welke bijdrage we leveren en hoe we deze doelgericht kunnen versterken.
Deze strategie bestaat uit vier pijlers:
1. Economische impact vergroten
2. Stimuleren sociaal-maatschappelijke ontwikkeling
3. Impact op het milieu
4. Bewustzijn vergroten
Verantwoord ondernemen doen we samen
Ook onze eigen organisatie voeren we zo verantwoord mogelijk. Dat doen we door te partneren met een breed scala aan organisaties waar we vertrouwen in hebben en die ons helpen een verantwoordelijke onderneming te zijn. We houden ervan dingen samen te doen. Samen maken we jouw droomreis en samen met onze Raad van Advies bepalen en bewaken we de koers van onze onderneming.
Wat verwachten wij van jou?
Zoals je kunt zien maken we onze Impact niet alleen, dat doen we samen met verschillende partners. Ook steunen we graag andere organisaties die hetzelfde doel hebben als wij: een duurzame en mooie toekomst. Jij als reiziger kunt hier ook een steentje aan bijdragen. Daarom geven we hier onze tips die kunnen helpen bij het maken van je eigen Impact (groot en klein):
Niet ieder jaar ver weg
Klinkt misschien gek voor een touroperator van verre reizen, maar maak niet elk jaar een verre reis. Beter maak je 1x per twee of drie jaar een mooie, lange reis, in plaats van vaker kort.

Koop lokaal
Shop je souvenirs bij een lokale winkel, eet bij een klein restaurant en koop je fruit bij een stalletje langs de weg. Zo zorg je ervoor dat je geld in het land blijft en draag je bij aan de lokale economie.


Vlieg direct en blijf langer
Vlieg niet ieder jaar ver weg en als je gaat, boek dan een directe vlucht. En als je dan toch vliegt, maak dan een mooie lange reis. Heb je ook meer tijd om onbekende plekken te ontdekken!

Eigen waterfles
Neem je eigen waterdrinkfles mee op reis. Vul je waterfles tijdens je reis daar waar het kan, en weiger de weggooiflesjes die je vaak krijgt aangeboden. Zo gebruik je veel minder plastic.
Reis buiten het hoogseizoen
Niet gebonden aan schoolvakanties? Ga dan op reis in het schouder- of laagseizoen, zo help je mee het toerisme te verspreiden, en het is veel rustiger op je bestemming!

Weg van de massa
Er zijn altijd hoogtepunten die je graag wil bezoeken, maar reis ook eens buiten de gebaande paden en bezoek kleinere, onbekende plaatsen. Zo wordt drukte beter verspreid.


Avontuur Dichtbij
Wil je ook dichtbij huis een avontuur beleven buiten de gebaande paden? Kijk dan eens bij ons zusje Avontuur Dichtbij, ga naar buiten en laat de dagelijkse sleur achter je.

Geen papieren reisbescheiden
Je kunt er voor kiezen om je reisbescheiden door ons te laten printen, maar liever versturen wij ze online. Kies jij ook voor reisbescheiden per email? Dat scheelt papier!